вторник, 9 февраля 2016 г.

Використання елементів коуч-технології для підвищення мотивації учнів

             слайд №1         
       Початок ХХІ ст., означений глобальними трансформаціями, стрімким економічним та інформаційно-технологічним  розвитком, потребує вчителя-професіонала, озброєного новітніми   технологіями, методами й методиками учіння, універсальними знаннями   для здійснення освіти й виховання підростаючого покоління.
слайд№2
        Незважаючи на досить високу ефективність освітніх технологій  у
самоосвіті та навчанні в цілому, безперечним залишається той факт, що
особиста роль педагога в мотивуванні учнів до навчання є найвпливовішою.
Окрім особистісних якостей, таких, як харизма, лідерство, авторитетність учителя, сучасний учитель повинен володіти певними методиками, котрі б у  будь-якому контексті сприяли усвідомленому навчанню.  (слайд 3)
Як засвідчує досвід західних експертів,саме коучинг має шанс стати реальним підґрунтям для більш ефективного навчання.
Останніми роками коучинг стає все більш популярним.
Зазначимо, що провідними в сучасних концепціях тренінгового
навчання є поняття психологічного впливу та особистісних змін.
(слайд 4)
Адже сучасні педагогізовані інформаційно-комп’ютерні технології дозволяють людині легко засвоювати  великі об’єми необхідної інформації без посередників (Слайд 5)
Короткий Оксфордський словник англійської мови наводить таке
визначення дієслова to coach – тренувати, навчати, спрямовувати,
підказувати, наділяти фактами, а коуч (англ. coach) – тренер, наставник;коучинг – тренування, репетиторство, підготовка.
Згідно з більш вузьким визначенням, коучинг – це процес виявлення
(слайд 6)
цілей людини та вироблення оптимальних шляхів їхнього досягнення.
Коучинг, глибинні основи якого базуються на психологічних
принципах та моделях, сприяє розумінню й осмисленню дитиною своїх
величезних можливостей, котрі вона, будучи достатньо мотивованою,
може успішно реалізувати у своїй діяльності.
Безперечним є ефективність принципів коучингу в шкільній освіті . Який же потенціал застосування коучингу для вчителів(слайд 7)
побудова навчального процесу;
• мотивація учнів на уроці ;
• виставлення оцінок ;
• проведення атестацій ;
• розподіл повноважень ;
• перевірка виконання завдання;
•вирішення проблем;
        • планування і контроль знань учнів;
          • створення з класу однієї команди ;
              • групова робота .
А для учнів?(слайд 8) мотивація;
- самостійність;;
- чітке уявлення мети;
- послідовність етапів навчання;
- самостійе подолання труднощів у навчанні;
- пріоритети в учбовому процесі (учень чітко знає що він хоче);
- чітке визначення кінцевого результату;
- підвищуеться особиста ефективність;
- гнучкість мислення і адаптивність до змін;
- задоволення від процесу навчання.
Головне завдання вчителя-коуча – підтримувати в учнів впевненість
у своїх силах, сформувати в них адекватну самооцінку.
Віра учнів у свої   можливості, ступінь їх усвідомлення сприяє високій навчально-пізнавальній мотивації й формуванню відповідальності за своє навчання.
 Процес коучингу складається з декількох етапів: постановка мети,
усвідомлення її реальності, аналіз необхідних складових успіху, наявних
можливостей, визначення шляхів досягнення мети, вибір стратегії дії, які будуть спрямовані на досягнення мети, моніторинг досягнення мети й  аналіз результатів.
В своїй практиці я і раніше використовувала елементи коуч-технологій. Але врахувавши зміни в суспільстві та  проекти над якими працює область, місто, район та школа   обрала тему над якою працюю  
« Використання елементів коуч –технології для підвищення  навчально-пізнавальної діяльності учнів». Спочатку треба було розібратися з різницею між традиційним  уроком та коуч-уроком.
 слайд 10-29                           Відмінності традиційного уроку від  коуч-уроку
Вимоги до уроку
Традиційний урок
Коуч-урок
Оголошення теми уроку
Викладач оголошує учням
Формулюють самі учні
Оголошення мети і завдань
слайд 11,12
Викладач формулює і оголошує учням чого вони повинні навчитися.
Формулюють самі учні, визначивши межі знання і незнання.
Планування
слайд 13,14
Викладач повідомляє учням, які завдання вони повинні виконати, щоб досягти мети.
Планування учнями способів досягнення
запланованої мети.
Практична діяльність учнів
слайд 15,16
Під керівництвом педагога учні виконують ряд практичних завдань (частіше використовується фронтальний метод організації діяльності).
Учні  виконують навчальні дії по плану (застосовується груповий, індивідуальний методи).
Реалізація контролю
слайд 17,18,19
Викладач проводить контроль за виконанням учнями практичної роботи.
Учні проводять контроль (використовуються форми самоконтролю, взаємоконтролю).
Виконання корекції
слайд 20,21
Викладач  в ході виконання і за результатами виконаної роботи учнями проводить  корекцію.
Учні формулюють утруднення і виконують корекцію самостійно.
Оцінювання учнів
22,23
Викладач  проводить оцінювання учнів за роботу на уроці.
Учні дають оцінку діяльності за її результатами (самооцінювання, оцінка результатів діяльності товаришів).
Підсумок уроку
24,25
Викладач дізнається в учнів, що вони запам'ятали.
Проводиться рефлексія.
Домашнє завдання
26,27,28
Викладач оголошує і коментує (частіше – завдання  одне для всіх).
Учні мають можливість вибирати завдання із запропонованих викладачем з урахуванням індивідуальних можливостей.
Коли ж можливий коучинг ?
Коучинг можливий з того моменту, коли залишається хоч якесь поле для творчості, для особистих і неоднозначних рішень.
Чому саме коучинг, спитаєте ви? Ну, провели мозковий штурм і "накидали" ідей, вже давно у школі цим займаються. Але недостатньо мати список ідей, треба вибрати справді найкращі, провести якісний аналіз. Треба ці ідеї "довести до ума". Треба їх втілити в життя. І все це бажано швидко! Тобто необхідна активність і творча енергія вчителя на всіх етапах роботи. А діяльність вчителя  заснована на творчості.
 Як тоді підтримувати постійно киплячим "креативний бульйон"? Ось з цим-то завданням чудово справляється коучинг.

В залежності від етапу уроку можна запропонувати використовувати такі форми роботи.
                   слайд 29                   Організаційний момент
Емоційне налаштування.
Інтелектуальна розминка.
 Можна почати урок з інтелектуальної розминки - два-три не дуже складних питання на роздуми. З традиційного усного короткого опитування - простого опитування, бо основна його мета - налаштувати учня на роботу, а не влаштування стресу.
   слайд 30           Проблемна ситуація
 Створюється ситуація протиріччя між відомим і невідомим. Послідовність застосування даного прийому така:
- Самостійне рішення
- Колективна перевірка результатів
- Виявлення причин розбіжностей результатів або утруднень виконання
- Постановка мети уроку.
          Проблема попереднього заняття.
Наприкінці уроку учням пропонується завдання, в ході якого повинні виникнути труднощі з виконанням, через недостатність знань або недостатністю часу, що має на увазі продовження роботи на наступному уроці. Таким чином, тему уроку можна сформулювати напередодні, а на наступному уроці лише відновити в пам’яті і обгрунтувати.
          слайд 31              Асоціативний ряд.
 До теми або конкретному поняттю уроку потрібно виписати в стовпчик слова-асоціації. Вихід буде наступним:
• якщо ряд вийшов порівняно правильним і достатнім, дати завдання скласти визначення, використовуючи записані слова;
• потім вислухати, порівняти зі словниковим варіантом, можна додати нові слова в асоціативний ряд;
• залишити запис на дошці, пояснити нову тему, в кінці уроку повернутися, що-небудь додати або стерти
              Постановка цілей, мотивація навчальної діяльності
слайд 32
Тема-Питання. Тема уроку формулюється у вигляді питання. Учням необхідно побудувати план дій, щоб відповісти на поставлене запитання. Вони висувають безліч думок, чим більше думок, тим краще розвинене вміння слухати один одного і підтримувати ідеї інших, тим цікавіше і швидше проходить робота. Керувати процесом відбору може сам педагог або вибраний учень, педагог в цьому випадку може лише висловлювати свою думку і спрямовувати діяльність.
Робота над поняттям.
слайд33
Учням пропонується для зорового сприйняття назву теми уроку і педагог просить пояснити значення кожного слова або відшукати в «тлумачному словнику».
Фантастика.
слайд 34
 Педагог доповнює реальну ситуацію фантастикою. Ви можете переносити навчальну ситуацію на фантастичну планету; перенести реального чи літературного героя у часі; розглянути досліджувану ситуацію з незвичної точки зору, наприклад, очима інопланетянина або древнього грека.
Ситуація яскравої плями.
 Серед безлічі однотипних предметів, слів, цифр, фігур одне виділено кольором або розміром. Через зорове сприйняття увага концентрується на виділеному предметі. Спільно визначається причина відособленості і спільності всього запропонованого. Далі визначається тема і мети уроку.
метод можна використовувати для активізації самостійної роботи учнів.
         Неоголошена тема. Прийом, спрямований на створення зовнішньої мотивації вивчення теми уроку. Даний прийом дозволяє привернути інтерес учнів до вивчення нової теми, що не блокуючи сприйняття незрозумілими термінами.
Приклад: Викладач записує на дошці слово «Тема», витримує паузу до тих пір, поки всі не звернуть увагу на руку педагога, яка не хоче виводить саму тему.
Викладач: Вибачте, але моя рука відмовилася написати тему уроку, і, здається, невипадково! Ось вам ще одна загадка, яку ви розгадаєте вже в середині уроку: чому рука відмовилася записати тему уроку?
Дане питання записує в куточку класної дошки.
Викладач: Вам належить проаналізувати і довести, з погляду корисності, відсутність теми на початку уроку! Але починати урок нам все одно треба, і почнемо з добре знайомого матеріалу ...

                                                 Актуалізація знань і навиків
слайд 35
Тематичні навчальні проекти.
Злови помилку. Пояснюючи матеріал, викладач навмисно допускає помилки. Спочатку учні заздалегідь попереджаються про це. Іноді їм можна навіть підказувати «небезпечні місця» інтонацією або жестом. Навчіть учнів миттєво припиняти помилки умовним знаком або поясненням, коли воно потрібне. Заохочуйте увагу і готовність втрутитися! Учень отримує текст (або скажімо, розбір рішення задачі) зі спеціально допущеними помилками - нехай «попрацює учителем».
слайд 37
Ідеальне опитування. Учні самі оцінюють ступінь своєї підготовки і повідомляють про це вчителя. Питання: хто сьогодні відчуває себе готовим на «відмінно»? (Учні піднімають руки.) На «добре»? На «задовільно»?
Міні-лекція.

Засвоєння нового матеріалу
слайд 38
Дивуй! Прийом, спрямований на активізацію розумової діяльності і залучення інтересу до теми уроку. Формує: уміння аналізувати; вміння виділяти і формулювати протиріччя. Учитель знаходить такий кут зору, при якому навіть добре відомі факти стають загадкою. Добре відомо, що ніщо так не привертає увагу і не стимулює роботу, як дивовижне. Завжди можна знайти такий кут зору, при якому навіть буденне стає дивовижним. Це можуть бути факти з біографії письменників.
слайд 39
Робота з Інтернет-ресурсами..
Виконання теоретичних і практичних завдань
слайд 40
Тренувальне опитування. Викладач проводить тренувальне опитування сам, не вислуховуючи відповідей учнів. Група розбивається на дві групи по рядах-варіантами. Викладач задає питання. На нього відповідає перша група. При цьому кожен учень дає відповідь на це питання своєму сусідові по парті учню другої групи. Потім на це ж питання відповідає педагог або сильний учень. Учні другої групи, прослухавши відповідь викладача, порівнюють його з відповіддю товариша і виставляють йому оцінку або просто "+" або "-.  На наступне питання викладача відповідають учні другої групи, а учні першої їх прослуховують. Тепер вони в ролі викладача і після відповіді педагога виставляють учням другої групи позначку. Таким чином, задавши 10 питань, домагаються того, що кожен учень в групі відповість на 5 питань, вислухає відповіді викладача на всі питання, оцінить свого товариша по 5 питань. Кожен учень при такій формі опитування виступає і в ролі відповідального, і в ролі контролюючого. Наприкінці опитування учні виставляють один одному оцінки.
Самостійна робота.
слайд 41   
Міні-дослідження. Викладач «підштовхує» учнів до правильного вибору теми дослідження, попросивши відповісти на наступні питання: Що мені цікаво найбільше? Чим я хочу займатися в першу чергу? Про що хотілося б дізнатися якомога більше? Відповівши на ці питання, учень може отримати пораду викладача, яку тему дослідження можна вибрати.
І завершити свій виступ хотілось би словами слайд 42
«Відкриття народжуються там, де закінчуються знання вчителя й починається нове знання учня.»


Комментариев нет:

Отправить комментарий